Anorexia

Detta är det allra första "söndags-inlägget" och det ska handla om anorexia.

Så vad är anorexia? Ja, idagens samhälle är det egentligen väldigt svårt att veta. Jag menar det är ju inte precis som det är en sjukdom längre, vårt otroligt sjuka samhälle har gjort det mer till en "modesak". Och det är ju en av dem sakerna som påverkar oss mest : Tv, mode och kändisar. Det är dem vi ser upp till, det är dem som vi vill vara som, det är deras liv och livstil vi drömmer om. och vi gör vad som helst för att se ut som dem och att bli som dem. Så om vi kankse bara blir så där smala som modellerna är så kankse vi blir upptäckta eller blir så där vackra ? För mig är det sjukt att månnsikor där ute ens tänker så, det finns inte för mig. Visst, tillochmed jag vill vara smal - men jag är hellre kurvig än sjuk. Så varför kan inte fler personer förstå att det är en sjukdom och inte en "inne sak" ?


Anorexi är en ätstörning som innebär att man bantar så kraftigt att man svälter sig själv. Man tycker att man är tjock och är mycket rädd för att gå upp i vikt.

Anorexi är vanligast bland flickor i tonåren. Vad som orsakar ätstörningen är olika från person till person, och oftast är det flera saker som spelar in. Det kan vara till exempel samhällets skönhetsideal, vilken självbild man har eller svåra händelser under uppväxten. Anorexi börjar oftast med att man bantar.

En del som har anorexi utvecklar också bulimi, en ätstörning som innebär att man först hetsäter och sedan försöker göra sig av med det man har ätit genom att kräkas eller använda laxermedel.

Anorexi kan vara livshotande om den inte behandlas. De allra flesta som får behandling blir friska.

love,malin


Kommentarer

ORDET ÄR DITT: (Du behöver inte vara rädd för att skriva in din email, jag spamar bara när jag är extremt uttråkad!)

Vad heter du ?
Kom ihåg mig?

E-mail: (Bara jag som ser den)

Din bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0